Logotips d'organismes oficials

La geganta de Calaceit estrena nou look gràcies a les bolilleres del poble

L'Espina llueix nova mantellina de puntes i una nova perruca i l'objectiu és arreglar també la figura del Roc, el seu company

Video Thumbnail
20250326 CALACEIT nou look geganta espina OK
Enguany, la geganta de Calaceit lluirà amb un renovat look, gràcies a la dedicació i l'art del grup de bolilleres del poble. Ja fa uns anys que una dotzena de dones es van proposar com a repte millor l'aspecte dels dos majors representants de la població, l'Espina i el Roc. Amb els fons que recapten

Enguany, la geganta de Calaceit lluirà amb un renovat look, gràcies a la dedicació i l’art del grup de bolilleres del poble. Ja fa uns anys que una dotzena de dones es van proposar com a repte millor l’aspecte dels dos majors representants de la població, l’Espina i el Roc. Amb els fons que recapten durant l’any amb diferents activitats, sobretot amb la trobada anual, han anat arreglant diferents aspectes de les dos figures.

Tal com explica l’alcalde de la localitat, Juan Miguel Monclús, “el grup de bolilleres volien fer alguna cosa que es veiés i que fos per al poble i vam valorar actuar en els gegants, que tenien deficiències. Així que van començar amb els mocadors, un altre any vam canviar els vestits i, a poc a poc, els hem anat millorant”.

En esta ocasió li ha tocat a la geganta i l’actuació ha consistit a canviar-li la perruca, fer-li un bonic recollit i cobrir-la amb una nova mantellina de punta. Segons explica la professora del grup María Vallés, “vam decidir fer-li la mantellina nova, perquè portava un tros de tul de disfressa, i en posar-li’l vam veure que portava sota la corona pèl en molt mal estat”. La nova perruca, confeccionada per una professional local, és de pèl sintètic amb un aspecte molt natural i llueix un “monyo preciós”, assegura Vallès.

La intenció era renovar la cabellera als dos elements festius, però només els va arribar per fer la geganta. Ara esperen recaptar prou diners en la pròxima trobada, que serà l’1 de juny, i així poder fer-li també una nova perruca al gegant. “Esperem que este any tinguem força participació en la trobada i puguem fer el gegant”, anuncia Vallés.

Amb 25 anys d’història, el grup compta actualment amb una desena de participants que mantenen viva la tradició del bolillo al poble. “Hem fet un grup molt maco i molt acollidor”, assegura la professora. El bolillo es base tan sols dos punts, el punt sencer i mig punt, i a través de plantilles i patrons fan tota classe de creacions. En destaquen els ventalls, les puntes per a vestits tradicionals, agulles de pit… Però amb esta tècnica es pot fer qualsevol cosa que es puga imaginar, i la mestra per motivar-les cada any els proposa crear nous elements. Amb les classes han aconseguit formar un grup d’amigues, on sociabilitzen i es distreuen, a la vegada que mantenen el cap ocupat i les mans àgils. A més col·laboren amb el poble, com amb esta última actuació en la geganta, que gràcies a elles a partir d’ara lluirà millor que mai.

MARTA JIMÉNEZ

 

 

Mitjans