Una forta tromba d’aigua descarregue més de 100 litros en escassos 30 minuts a Ràfels
L'espenta de l'aigua va fer eixir barrancs i ha castigat bancals de cultiu, pistes forestals i algun hort particular

Els més de 100 litros de precipitació que van caure el passat dissabte a mig matí en escassos 30 minuts a Ràfels ha tingut algunes afeccions importants al seu terme municipal. Les més visibles, els talls d’algunes pistes forestals, on les aigües torrencials es van endur la grava, tombant parets i ribassos. També han aparegut desperfectes al Molí de l’Hereu. A l’hort del veí de dalt es va fer un portell, i les pedres van caure damunt de les màquines de l’spa de les instal·lacions. L’eixida de barrancs va provocar l’acumulació de grava i de pedres a la carretera que comunique Ràfels i la Portellada, que van ser retirades per les màquines de la Diputació Provincial. L’aigua ha castigat bancals i horts. Inclús va inundar algunes cotxeres, obligant els veïns a tirar de graneres i galledes. Els desperfectes més visibles es van concentrar als termes de Ràfels i la Portellada, tot i que la crescuda del riu Algars al seu pas per Lledó va provocar que l’aigua de boca es declarés no apta per al consum humà per terbolesa. En estos moments, se subministre a través dels Bombers de Diputació.
Passades les 12 de migdia de dissabte, des de Protecció Civil es va enviar una alerta als mòbils demanant extremar les precaucions a tot el Baix Aragó, evitant desplaçaments innecessaris per les carreteres i zones inundables. Una segona alerta es va enviar al voltant de les 5 de la tarde, allargant l’alerta roja fins a les 9 de la nit. La situació més crítica al Matarranya es va viure a migdia a Ràfels. José Ramón Arrufat és l’alcalde de la població, i va detallar que «el pitjor han segut les afeccions a les pistes i l’spa. Però el més important és que no hi ha hagut ferits», com tampoc danys humans. L’alcalde de la població va remarcar que «els veïns no havien vist una cosa igual» abans. Ni la gent més gran del poble. «Van caure 100 litros en tromba. Els minuts no corrien i allò es va fer etern». Van eixir els barrancs, es van fer regalls pels bancals i hi ha algun hort que ho ha perdut pràcticament tot. Des de l’ajuntament, amb un tractor en pala, van obrir camí cap als dipòsits i van supervisar també el camí dels pous, assegurant el subministre d’aigua en cas de que hi hagués alguna avaria.
L’ajuntament va reconèixer la ràpida reacció de les administracions superiors. De fet, a les poques hores de patir el temporal, des de presidència i vicepresidència de la Diputació ja s’havien posat en contacte amb ells per si precisaven alguna cosa. També des de Subdelegació del Govern. Els APN (Agents de Protecció de la Natura) del territori es van dirigir a l’ajuntament per si calia fer alguna intervenció. Des de Ràfels, el seu alcalde va recordar que en els pròxims dies els tècnics de la Diputació visitaran sobre el terreny la zona afectada per avaluar els desperfectes i moure la maquinària precisa per a revertir la situació.
Un mes de juliol plujós
Pel que fa als pluviòmetres oficials que té la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre escampats pel territori, hem de destacar que l’últim temporal s’ha traduït en vora 70 litros al terme municipal de Mont-roig. De fet, en este punt del Matarranya marque 68.8 litros de precipitació, una acumulació que puge als 116 litros si li afegim la precipitació que va caure durant la matinada del 3 de juliol. També està sent molt generós este mes de juliol a Valljunquera. Durant l’últim temporal van caure 20.8 litros, però en el que portem de mes acumule 79.4 litros. A l’observatori de Pena, durant el juliol portem 65.6 litros de precipitació, mentre que este cap de setmana han caigut 37.4 litros. Molt discrets són els registres dels Figuerals, amb escassos 10.4 litros en tot el mes que fan entreveure que el pluviòmetre no va bé; i a Arnes sumem 51.8 litros durant este mes de juliol. També molta pluja a Massalió. Així ho confirme meteomassalio.com. Entre el dijous i el dissabte han caigut al nord de la comarca vora de 50 litros. Durant el mes de juliol portem 57.2 litros d’aigua.
Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a José Ramón Arrufat, alcalde de Ràfels, en relació al temporal d’aigua que va afectar dissabte de matí la població: