Jorge Pueyo és escollit president de CHA en ‘asambleya nazional’ celebrada a Alcanyís
En una entrevista concedida a este mitjà, el líder de Chunta analitze l'actualitat política local, aragonesa i internacional i marque les principals prioritats de la formació
Chunta Aragonesista afronte una nova etapa política amb l’elecció de Jorge Pueyo com a nou president de la formació. Pueyo va obtindre el suport del 63 per cent dels delegats durant l’Asambleya Nazional Extraordinaria celebrada dissabte a Alcanyís, encapçalant una direcció on Verónica Villagrasa ocuparà la secretaria general. La jornada, marcada per una alta participació i un profund debat polític, va començar amb un emotiu minut de silenci en record de qui va ser l’anterior president de CHA, Joaquín Palacín, recentment desaparegut, i a qui els seus companys de partit li van voler retre homenatge pel seu compromís. En el seu primer discurs com a president, Pueyo va agrair la confiança dipositada en la seua candidatura, que va ser l’única presentada, i va anunciar que des del minut 0 es posaria a treballar per construir una alternativa aragonesista d’esquerres sòlida de cara a les Eleccions Municipals de maig de 2027, amb l’objectiu de reforçar l’organització, ampliar la seua base social i oferir propostes útils per a tots els municipis de l’Aragó.
En una entrevista concedida a matarranya.media, el nou president va apuntar que assumeix el càrrec amb la responsabilitat de mantindre el llegat dels qui l’han precedit, però amb l’embranzida que li atorguen els resultats autonòmics del passat 8 de febrer. Pueyo va recordar que el partit viu un moment de “il·lusió desbordant” després d’haver duplicat resultats, un creixement que l’atribueix a un canvi generacional significatiu. “Si els partits polítics fórem persones, CHA seria la persona més jove”, va considerar, basant-se en les dades que va fer públiques el CIS en passar les eleccions, que situen Chunta Aragonesista com la formació preferida entre els votants de 18 a 24 anys. Este canvi generacional es combine amb l’experiència d’un projecte que acumule 40 anys d’història i “sense casos de corrupció”, i una presència constant a tot el territori. Segons va dir Pueyo, el repte actual és canalitzar esta energia per a consolidar Chunta Aragonesista com la veu dels aragonesos i les aragoneses a Saragossa, Madrid i Europa.
Pel que fa a l’actualitat política, Pueyo va denunciar la situació de “paràlisi significativa” a l’Aragó des que Jorge Azcón, el líder del PP, va dissoldre les Corts el desembre passat. El president de CHA va denunciar que el govern en funcions “no es creu les institucions aragoneses” i que esta inacció perjudique directament la ciutadania a través d’uns pressupostos sense aprovar. Pueyo va carregar també contra el recent anunci de concertació del batxillerat, una mesura que considere un atac frontal i directe a l’escola pública i a la Marea Verda. “Els diners públics per a la pública”, va afegir el president de Chunta, tot advertint que la progressiva privatització de serveis, com l’educació o la sanitat, és especialment sagnant al món rural, castigant el seu finançament i convertint els estudiants i els pacients “en clients”. Per a Pueyo, anunciar el concert de batxillerat mentre està congelada l’activitat a les Corts és un exercici de covardia política. “Volem que el senyor Azcón no s’amagui, que done explicacions a tots els aragonesos i aragoneses”.
En l’àmbit internacional i estatal, el líder de CHA alerte sobre l’avenç del trumpisme, i va qualificar de “terribles” els pactes entre PP i Vox, posant com a exemple Extremadura del que pot passar a l’Aragó. Pueyo va lamentar que la dreta aragonesa es dedique a “llepar les botes” d’aquells que prenen les decisions des de Madrid, vulnerant fins i tot els drets humans i jugant amb l’autonomia aragonesa com si fos una sucursal. Segons el president de CHA, esta dependència de les estratègies estatals demostre que la dreta no creu en l’autogovern, ja que només prioritze el desgast del govern central per arribar a la Moncloa. Pueyo va denunciar que Azcón viu instal·lat en la política madrilenya, i que les poques reunions que fa a Saragossa són pràcticament de pas, celebrant-les en hotels a la vora de l’estació de l’AVE i sense tindre en consideració l’opinió de les 33 comarques. Davant d’esta realitat, Jorge Pueyo va reclamar la necessitat d’una veu pròpia que no depenga de cap sucursal externa per a defensar els interessos dels aragonesos i les aragoneses.
Habitatge, vertebració i protecció
A banda de parlar del present, Jorge Pueyo també es va referir al futur. Exactament, al futur més imminent. I al respecte, va parlar d’habitatge, món rural i protecció del territori com els principals eixos a defensar. El president de CHA va insistir que “tots els aragonesos han de tindre els mateixos drets, independentment del codi postal o del prefix del telèfon”. En este sentit, l’habitatge es convertirà en un eix central de les seues reivindicacions, tant a la gran ciutat com als pobles menuts, i on l’accés és cada vegada més complicat. També advoque per una defensa del territori que vaja més enllà del debat de les renovables, centrant-se en la dignitat dels serveis bàsics com la sanitat, l’educació, les comunicacions i el transport.
Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Jorge Pueyo, el nou president de la Chunta, amb qui fem repàs sobre l’actualitat política aragonesa i els principals reptes de la seua formació a curt i mig temps:


