Logotips d'organismes oficials

El ‘Festival de Jazz’ fa de Calaceit un escenari de complicitats i bona música

Durant tres dies, artistes emergents i consagrats van omplir carrers i places del poble amb concerts, sessions de vinil i actuacions vermut

Alba Ruiz i Xavier Vallés, durant l'actuació inaugural que es va viure a la plaça de la Llonja de Calaceit. Foto: R. Lombarte

Els dies 5, 6 i 7 de setembre, Calaceit va viure una autèntica festa musical gràcies a una nova edició del Festival de Jazz, un projecte que es vol convertir en referent al Matarranya. El certamen, hereu de l’experiència pilot celebrada l’estiu passat, es va obrir divendres amb un concert a la plaça de la Llonja, un espai íntim que va acollir una actuació plena de calidesa i de complicitat amb el públic. Des de l’organització del festival, Santi Cogolludo va considerar que el Calaceit Jazz “és un cap de setmana ple de concerts i d’emocions. Pura vida, que és el que fem a Calaceit des de fa bastant de temps”. Amb este esperit, l’organització va apostar per una combinació d’artistes emergents i músics consolidats, sempre buscant una música entenedora, melòdica i pròxima. “No és el típic jazz d’encadenar improvisacions, sinó més senzill i amb més connexió amb el públic”, va afegir Cogolludo. El duet format per Alba Ruiz a la veu i el saxo i Xavier Vallés a la guitarra va obrir el festival, enamorant els més de 100 espectadors que van omplir la plaça amb un repertori preciós. Un primer tast jazzístic que es va complementar amb la música de vinil de Jordi Mallén, que va fer una sessió carregada de funk, músiques negres i rhythm and blues.

Dissabte es va viure la jornada més potent del festival. I és que Calaceit va comptar amb la presència del prestigiós trompetista Juan de Diego, qui convidat per l’organització, va passar el cap de setmana pel Matarranya. El trompetista va fer de nexe d’unió entre les dos propostes previstes per al dissabte, de forma que va interpretar algunes peces amb Alba Ruiz i Xavier Vallés, per a continuació sumar-se al trio integrat per Belén Bandera a la veu, Carla Motis a la guitarra i Masa Kamaguchi al contrabaix. Una manera preciosa d’arrodonir unes propostes musicals que, per si soles, ja van meravellar un públic divers i procedent de racons tan distants al Matarranya com Terrassa o Madrid. Però el festival no només va ser música. També va ser vida comunitària. L’ajuntament de Calaceit, les empreses del poble, així com la Comissió de Festes, que va gestionar la barra, oferint begudes i bocates a uns preus populars, s’han implicat en un projecte que té intenció de continuar el pròxim estiu. Per a Santi Cogolludo, este esperit col·lectiu és clau per a l’èxit de propostes com el Festival de Jazz. Repetint l’experiència del curs passat, diumenge es va celebrar una actuació vermut amb la Dixie Blues Band molt entretinguda.

Santi Cogolludo va explicar que el jazz ha estat sempre present en la seua trajectòria vital i professional, associada a la fotografia. I el Festival de Jazz és una manera de retornar-li a Calaceit tot eixe caliu que Santi Cogolludo i María José Sanz, promotors del projecte, han rebut des del dia que van decidir instal·lar-se al poble. De cara al pròxim estiu, l’organització té intenció de donar-li continuïtat al projecte, on s’està valorant la possibilitat d’obrir-li les portes a artistes emergents i nous talents.

Aquí pots escoltar l’entrevista que li vam fer a Santi Cogolludo, organització del festival, aquell mateix divendres durant l’actuació d’Alba Ruiz i Xavier Vallés:

RUBÉN LOMBARTE
Mitjans