Logotips d'organismes oficials

L’EOI Alcanyís consolide la formació reglada en català amb més de 100 alumnes des de primera convocatòria

El C2 continue sent el curs més sol·licitat. S'han completat les 50 places disponibles i hi ha llista d'espera per omplir dos aules més

Imatge de la porta d'accés a les instal·lacions que té l'Escola Oficial d'Idiomes a Alcanyís. Foto: NDM

El departament de català de l’Escola Oficial d’Idiomes (EOI) d’Alcanyís ha iniciat el curs acadèmic amb una afluència molt notable d’alumnes, mantenint una gran demanda per als estudis d’esta llengua al Baix Aragó. De fet, la xifra d’estudiants matriculats supere el centenar, i constate la seua consolidació al centre. La distribució dels alumnes evidencie eixa clara aposta pels nivells superiors, amb més de 50 inscrits al nivell C2, el més alt que es pot impartir a l’Aragó, i prop de 50 alumnes més repartits entre els cursos de C1.1 i C1.2. Paral·lelament, més de 15 estudiants s’han matriculat als nivells B2.1 i B2.2, assegurant una base per a futurs certificats. Pepa Nogués és veïna del Matarranya i professora al departament, i no va amagar la seua satisfacció per l’acollida que té la formació a l’Escola Oficial d’Idiomes, recordant que bona part de les places s’han sol·licitat en període de matrícula ordinària, deixant tots els grups pràcticament plens. “Estem molt contents perquè tenim molt alumnat i des del primer dia”, va recalcar Nogués, que va afegir que “som l’únic centre de l’Aragó que imparteix el nivell C2 de català”.

La bona acollida que viu el departament de català s’explique pel fet d’impartir nivells alts, però també per oferir formació en règim de semipresencialitat. Una fórmula que facilite l’accés a l’aprenentatge d’aquelles persones que o bé treballen i no tenen tanta flexibilitat d’horaris, o bé viuen lluny del territori i volen conservar els vincles amb l’Escola Oficial d’Idiomes d’Alcanyís. Nogués va destacar que el perfil dels alumnes que es matriculen és molt divers, i va des d’adolescents majors de 14 anys que aposten per millorar les seues competències escrites en la llengua materna, a professionals que busquen l’obtenció de punts per a presentar-se a les oposicions. La professora va recordar que “la semipresencialitat i els cursos que se segueixen en línia són una tendència a l’alça de les escoles d’idiomes”, concretant que Alcanyís va ser pionera a l’Aragó en esta modalitat. Esta flexibilitat en els horaris ha fet possible que l’Escola Oficial d’Idiomes s’adapte a les necessitats d’un alumne molt divers. De fet, són molts els universitaris del territori que es formen lluny del Baix Aragó i, a la vegada, aprenen idiomes a Alcanyís.

La forta demanda de certificats de català respon a una clara motivació professional i acadèmica, que va molt més enllà de l’orgull propi per la llengua. La titulació obre portes laborals, sobretot en l’àmbit de l’ensenyament, ja que a l’Aragó hi ha places de mestre o professor de català que requereixen esta competència. A la vegada, tal com va apuntar Pepa Nogués, el C2 de català “t’assegure treball a Catalunya o a les Illes Balears”. Esta eixida professional fa que l’obtenció del certificat sigue vista com una inversió de futur i una ferramenta clau per als alumnes i professionals del territori que volen millorar la seua formació. Tot i la gran afluència d’alumnes, i molt especialment en el títol de C2 que tenen una llista d’espera per omplir dos aules més, des del departament van apuntar que queden un parell de places al grup de C1.1 i C1.2, així com alguna plaça disponible als cursos més inicials. Per tant, si n’hi ha alguna persona interessada en aprendre català a través de l’EOI Alcanyís, es pot posar en contacte a través del seu telèfon. A més, el departament ha incorporat enguany algunes novetats més, com ara la posada en marxa d’un Club de Lectura.

Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a a Pepa Nogués, que és professora del departament de català de l’Escola Oficial d’Idiomes d’Alcanyís:

RUBÉN LOMBARTE
Mitjans