Logotips d'organismes oficials

Pena-roja acull una reunió per a incentivar la prevenció d’incendis i la creació de rodals tallafocs

Des de l'ajuntament reclamen la creació d'una brigada forestal fixa, impulsar un pulmó d'aigua a la bassa de Sant Miquel i incentivar la gestió forestal de particulars a través d'agrupacions de propietaris

La reunió que es va viure a Pena-roja va reunir tècnics, agents forestals, autoritats i veïns. Foto: R. Lombarte

Pena-roja ha sigut l’escenari d’una trobada molt participativa que va posar sobre la taula la necessitat urgent de crear i d’ampliar rodals tallafocs per tota la geografia comarcal. A la reunió, que es va convocar al saló cultural, van assistir unes 40 persones. Entre elles bastants particulars, representants dels ajuntaments de Pena-roja i Fontdespatla, el president de la Comarca del Matarranya, agents de Protecció de la Natura, així com el tècnic forestal Carmelo Peralta, que va ser l’encarregat de coordinar esta trobada. Durant la reunió es va parlar de la necessitat de fomentar la prevenció forestal i ampliar rodals tallafocs, especialment a les immediacions dels nuclis de població. No només per l’augment constant de la massa forestal com a conseqüència d’un progressiu abandó de finques i de l’activitat agrícola, sinó també pel retrocés que està vivint la ramaderia extensiva, i que actuen de jardiners del bosc. En este context, la gestió preventiva es presente com a una fórmula vital, i des de l’administració animen a crear associacions i agrupacions de propietaris que aposten per una gestió òptima dels nostres boscos.

Des de Pena-roja, el missatge va ser clar: cal dotar el territori de més recursos per a assegurar la prevenció i la seguretat. El seu alcalde, Ricardo Blanch, va considerar que “és una cosa necessària. Estem a l’estiu i veiem els incendis que passen per tot arreu. La preocupació és total”. Blanch va recordar que una de les autobombes que es dediquen a l’extinció forestal està ubicada a Pena-roja, però tenint en consideració l’extensa massa forestal que hi ha al poble, seria imprescindible crear una quadrilla forestal permanent al municipi. Ricardo Blanch també va parlar de la construcció d’un pulmó d’aigua a la Bassa de Sant Miquel que servís tant per a la lluita contra incendis com per alimentar d’aigua el poble, i va insistir molt en la prevenció. De fet, l’alcalde va considerar que estos rodals, al marge de ser uns importants mecanismes de seguretat contra el foc, són una fórmula per a donar rendibilitat i valor al pinar. Pena-roja és un poble que viu envoltat de massa forestal i que té una realitat complexa. De fet, “en un any han desaparegut el 70% de les ovelles que pastaven al poble”, va dir Blanch, uns ramats que són un gran mecanisme de control de la vegetació.

La realitat del Matarranya, segons va exposar Carmelo Peralta, tècnic de Medi Ambient, és complexa i precise de fórmules de gestió innovadores. La comarca es caracteritze per tindre grans extensions de pinar, majoritàriament en mans privades. De fet, s’està parlant que només un 10 per cent de la superfície forestal és municipal, cosa que complique l’actuació i la planificació. Peralta va explicar que les masses forestals “han crescut tant en superfície com en densitat, creant una continuïtat vegetal que afavoreix la propagació dels incendis de copes”. D’aquí que va insistir en la necessitat d’una gestió conjunta de la propietat privada, a través d’associacions o entitats que permeten unificar les parcel·les, moltes de les quals no arriben ni a una hectàrea. Peralta va considerar que només així es podran generar treballs rendibles per a les empreses gestores i, alhora, millorar la seguretat i l’eficiència en les labors de prevenció. “Hem passat d’un país amb problemes d’erosió a un país amb excés de combustible”, va traslladar, recordant que la despoblació ha deixat abandonats molts antics camps de cultiu que ara estan colonitzats pel bosc.

L’objectiu d’estos rodals tallafocs, com va remarcar Peralta, és tallar la continuïtat del bosc i evitar que es convertisquen en grans incendis forestals. “Busquem interrompre l’escala de focs i generar zones on, en cas d’incendi, es puga treballar amb més seguretat i ser més efectius en l’extinció”, va concretar. A llarg temps, la meta és aconseguir que la propietat privada s’agrupe per donar resposta a un repte de gestió forestal que és transversal i urgent i que afecte directament la seguretat dels pobles. Tot plegat, una funció que requereix visió de futur i que, segons el tècnic, no pot quedar atrapada en una mirada a curt temps.

Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Carmelo Peralta, que és tècnic de Medi Ambient del Govern d’Aragó i va coordinar la reunió celebrada ahir a Pena-roja:

Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Ricardo Blanch, l’alcalde de Pena-roja, en relació a la reunió de dijous i sobre les preocupacions i reivindicacions que traslladen des del poble:

RUBÉN LOMBARTE
Mitjans