Logotips d'organismes oficials

El Matarranya reclame més mitjans contra incendis davant uns estius “més llargs i més durs”

La Comarca es va reunir amb els representants de Gestió Forestal del Govern d'Aragó per abordar el treball en prevenció forestal després d'una campanya molt exigent

Representants del Matarranya i de la conselleria de Medi Ambient del Govern d'Aragó, en una reunió a Vall-de-roures. Foto: Comarca Matarranya

La Comarca del Matarranya ha traslladat al Govern d’Aragó més mitjans i major capacitat de prevenció davant l’evolució dels incendis forestals i unes campanyes que poden resultar cada vegada més exigents. La setmana passada, representants del territori es van reunir amb la directora general de Gestió Forestal, Ana Oliván, el director provincial de l’àrea, Emilio Pérez, així com representants dels Agents de Protecció de la Natura (APN) per a posar damunt de la taula les necessitats detectades després d’un estiu complicat i molt marcat per l’incendi de Pena-roja. Entre les diferents qüestions traslladades, hi ha la petició d’ampliar el període d’operativitat de les autobombes comarcals; la renovació dels mitjans de prevenció i extinció; la cobertura de les places d’APN encara avui vacants; la reparació de les basses contra incendis, fent especial al·lusió a les del Port; com també l’execució de treballs preventius pendents. Des de la DGA els hi van recordar que està previst reforçar el pressupost de 2027 i ampliar els mitjans aeris i terrestres disponibles, amb l’objectiu de millorar la capacitat de resposta davant les situacions de risc.

En el punt de precs i preguntes de l’última sessió de Comarca, celebrada dimarts passat, es va traslladar el contingut d’esta trobada. I en una entrevista a esta casa, Carlos Sorolla, que és el conseller responsable de l’àrea de Medi Ambient a Comarca, va entendre que seria convenient allargar el període d’activació de les tres autobombes que facilite Comarca durant el període estival, i que s’ubiquen a Mont-roig, Pena-roja i Ràfels. La proposta passe per ampliar de quatre a sis mesos, una mesura que des de Medi Ambient veuen necessària perquè “l’estiu cada vegada és més llarg, més intens i més dur”. Sorolla va detallar que enguany les autobombes han acumulat una activitat especialment elevada, inclosos desplaçaments exigents com l’incendi de Riglos, i que les jornades prolongades i les guàrdies han incrementat el desgast dels equips. A la vegada, el responsable de Medi Ambient a la Comarca va reclamar una atenció especial a l’autobomba de Mont-roig. I és que la quadrilla forestal no sempre dispose del camió necessari per actuar de manera conjunta. La reunió també va servir per abordar la necessitat de cobrir les places vacants dels APN al territori.

Un altre dels punts que es va traslladar des del Matarranya és el manteniment de les basses contra incendis situades als Ports de Beseit, especialment les que estan a major altitud i que tenen una major capacitat. Carlos Sorolla va recordar que moltes d’estes instal·lacions són de lona i, després d’anys d’ús i llargues exposicions al Sol, presenten un deteriorament que demanaria actuacions de més envergadura. De manera paral·lela, el territori està cooperant també amb propietaris privats i agents municipals per a coordinar la gestió i la neteja de les superfícies forestals privades, amb la finalitat de crear tallafocs, zones perimetrals o inclús constituir comunitats de propietaris per a fer una correcta gestió forestal. En este sentit, Sorolla va traslladar que “el 90% del monte forestal de la nostra comarca és privat”. D’aquí la necessitat de buscar estratègies coordinades per a una correcta neteja i gestió dels recursos forestals. En el marc d’esta reunió amb el Govern d’Aragó, des de la Comarca van reclamar també agilitzar les tramitacions per avançar en la creació de rodals perimetrals, faixes i altres ferramentes de defensa davant del foc.

L’experiència viscuda després de l’incendi de Pena-roja també ha posat damunt de la taula un altre repte, que no seria altre que disposar de Plans d’Evacuació per als pobles davant d’un possible incendi o qualsevol altra emergència. Sorolla va detallar que els municipis no estan acostumats a treballar en estos escenaris, però creu que l’emergència patida este estiu demostre que caldria estar preparat. Actualment, cap municipi dispose d’un Pla d’Evacuació. Des del territori tenen intenció de portar esta qüestió a la pròxima mesa de treball amb la direcció provincial, com també avançar un registre territorial de cases aïllades i dels seus plans d’autoprotecció. “Si les coses estan ordenades i se sap què s’ha de fer en cada moment, la cosa canvie”, va sentenciar Sorolla.

Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Carlos Sorolla, responsable de l’àrea de Medi Ambient a Comarca del Matarranya, en relació a la reunió que van impulsar amb les autoritats de la conselleria del Govern d’Aragó:

Mitjans