La Freixneda celebre la seua Fira de les Antiguitats amb més de 130 estands al carrer
La proposta commemore 25 anys de trajectòria i enguany es dedique a la figura de Ramón Celma, creador de la proposta. La fira es viurà dissabte i diumenge de Setmana Santa

La Freixneda està preparada per a viure un dels moments més esperats de l’any. Els dies 19 i 20 d’abril, coincidint amb el dissabte i el diumenge de Setmana Santa, la població del Matarranya viurà la seua consolidada Fira de les Antiguitats, Oficis i Monedes. Una fira que enguany commemore els seus 25 anys de trajectòria, edició en què es recordarà Ramón Celma, que va ser impulsor d’esta iniciativa en la seua etapa primigènia, i que ens va deixar fa tot just un any. Les places i els principals carrers de la població es vestiran de festa i s’ompliran de públic i d’estands per acollir una de les fires més particulars del territori, on el protagonisme recau en els mobles antics, els joguets originals, les peces de col·leccionisme, monedes i bitllets difícils de trobar, fotografies en blanc i negre, primeres edicions de llibres descatalogats i inclús material bèl·lic. De fet, la Fira de les Antiguitats de la Freixneda tindrà este 2025 més de 130 espais diferents. Al mateix temps, i seguint amb el format d’edicions passades, als estands destinats a les antiguitats i al col·leccionisme se li sumaran els oficis tradicionals, amb demostracions i diferents tallers i activitats pensades per a tots els públics, així com la ja consolidada exposició d’imatges antigues de La Freixneda i de la fira solidària a la Llotja, que enguany anirà dedicada a l’autisme.
La Fira de les Antiguitats és un dels moments més esperats per als veïns de la Freixneda. També un dels més concorreguts. «La gent del poble espere la fira amb moltes ganes», concrete Irene Agud des de l’organització. Durant els dos dies, per la Freixneda «passe molta gent». I per a atendre tant veïns i segons residents com els centenars de visitants que durant els dos dies visiten la fira, «enguany s’ha habilitat una parrilla argentina», perquè bars i restaurants no donen abast. La Fira de les Antiguitats de la Freixneda no ha parat de créixer des dels seus orígens i és la proposta cultural que «atrau més gent, tant visitants com turistes, al llarg de l’any. La fira genere un reclam enorme», reconeix Agut. A la vegada, implique molta gent. Tot i que porte una sòlida trajectòria, hi ha moltíssimes hores de faena. «En acabar la Nit dels Reixos, ja ens centrem en la fira. Cal parlar amb molts firaires, cal atendre i donar servei a molta gent». I sobretot, cal encaixar moltes peces, perquè molts antiquaris repeteixen edició rere edició «i demanen que se’ls conserve el mateix emplaçament» d’anys anteriors. Molts dels antiquaris es coneixen des de fa anys, i no és estrany que inclús entre ells mateixos hi haja compravenda de certes antiguitats o peces que busquen per a alguns dels seus clients habituals.
A la vora del recorregut firal, des de l’organització de la fira s’han programat infinitat d’activitats, així com tallers al voltant de la mostra d’oficis. Hi haurà activitats per a tots els públics, tant el dissabte com el diumenge, i tindrem, entre d’altres, un taller de picapedrer, un taller d’atrapassomnis o un taller dedicat a la confecció d’espardenyes. Tal com recalque Irene Agud, «entre les novetats d’enguany tindrem un taller de natura, on hi haurà moixons i es crearan dibuixos en directe. També vindrà una xica del Delta amb flors de cotó que ens mostrarà el procés de transformació del cotó fins a convertir-lo en fil». Els tallers estaran repartits per tot l’entramat firal, en funció de la ubicació de cada estand, i hi haurà activitats tots dos dies, als matins i a les tardes, de manera que els interessats puguen inscriure’s en tots els tallers que vulguen. Els tallers seran gratuïts. L’organització de la fira també ha dissenyat un espai de jocs per als xiquets. Al mateix temps, la Llotja acollirà la fira solidària, que enguany estarà dedicada a l’autisme, una manera de donar visibilitat a esta condició i que alhora valgue perquè l’associació del Baix Aragó i el Matarranya que integren estes famílies puguen recaptar diners per a la causa. A este espai es vendran llibres i números de rifa.
Aprofitant el regrès de la Fira de les Antiguitats, la Casa Consistorial acull des d’esta Setmana Santa una nova exposició fotogràfica de l’arxiu Celma-Simó, una proposta molt interessant. Una activitat cultural més en el marc d’una fira molt esperada, tant per als veïns com per als visitants, i que torne al circuit de Fires del Matarranya després que el 2024 l’organització hagués de suspendre la celebració per la mort de Ramón Celma. «Enguany la fira està dedicada a Ramón», destaque Irene Agud. «L’any passat va tocar cancel·lar la fira. Va morir en vigília de la festa. Es va fer un minut de silenci i es va celebrar una cerimònia en honor seu. «Enguany volem dedicar-li la fira. Que sigue una cosa festiva amb què recordem que tot això és gràcies al fet que Ramón la va moure en el seu dia. És el millor homenatge que li podem fer». La inauguració de la Fira d’Antiguitats se celebrarà dissabte a les 12 del matí davant la Casa Consistorial. La fira es tancarà diumenge amb l’actuació per la tarde de la batucada de la localitat.
Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Irene Agut, de l’organització de la Fira d’Antiguitats de la Freixneda:
Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Ignacio Celma ‘Chulet’, en el marc de l’exposició de fotografies que hi haurà durant la Fira de les Antiguitats: