Logotips d'organismes oficials

Ràfels es prepare per al gran eclipsi total amb un taller d’astrofotografia

El curs se celebrarà entre el 21 i el 23 de novembre. Estarà impartit pels fotògrafs Juan Carlos Peguero, Montse González i José Manuel García Flores

Imatge del cosmos de Juan Carlos Peguero que té disponible al seu espai web. Foto: NDM

El pròxim 2026 estarà marcat per un fenomen astronòmic únic. I de cara a l’arribada de l’eclipsi solar total que viurem a l’agost, diferents poblacions del Matarranya estan programant activitats per a seguir-lo de la manera més òptima possible. És el cas de Ràfels, que entre els dies 21 i 23 de novembre albergarà un Taller d’Astrofotografia Nocturna i d’Eclipsis. Una intensa formació que estarà integrada per tres professionals d’alt nivell. El curs, encapçalat pel fotògraf Juan Carlos Peguero, de l’associació cultural Caelum, pretén promocionar la nostra comarca a través de les estrelles i estarà obert als aficionats de la fotografia, des de principiants a professionals. Peguero va considerar que el Matarranya és un escenari idoni per a la foto nocturna. Només precisem tècnica, ganes d’aprendre, un trípode i una càmera reflex. El curs l’impartiran, al costat de Peguero, dos grans experts de la imatge nocturna. Per un costat, Montse González, que és la presidenta de la Confederació Espanyola de Fotografia. Per un altre, el reconegut professional José Manuel García Flores.

El taller estarà dividit en tres parts determinants per a l’astrofotografia: la planificació, l’execució i l’edició. Peguero va recordar que la planificació i la selecció de l’escenari són molt importants per a una bona fotografia nocturna, perquè l’existència d’elements que generen contaminació lumínica poden desvirtuar la imatge. En línies generals, però, la nostra província destaque per tindre zones amb una contaminació “molt continguda”. Pel que fa a la tècnica, s’abordarà des de la composició d’imatges amb exposicions de 30 segons, les quals fan possible que capturem el centre galàctic de la Via Làctia, a procediments més avançats. I per a aquells fotògrafs que busquen més detalls, s’ensenyarà a usar equips com la muntura equatorial, que fa possible seguir l’objecte i “apilar” diferents imatges per intensificar els senyals dèbils i eliminar el soroll aleatori. Esta ferramenta, tot i ser més avançada, estarà disponible per als alumnes que vulguen “perdre la por i provar-la”. Els alumnes d’este curs estaran allotjats al Molí de l’Hereu de Ràfels.

Bona part de la formació se centrarà a preparar els assistents per al que Peguero va anomenar el “gran eclipsi espanyol” de l’agost de 2026. L’expectativa és màxima, perquè municipis com els de la nostra província seran dels pocs que podran seguir el fenomen en la seua totalitat. De fet, el Matarranya ens trobem dins d’esta franja de totalitat, on la foscor durarà entre 1 minut i 1 minut i mig. Peguero creu que este fenomen generarà un gran impacte al territori, incloent-hi “autèntics caçadors d’eclipsis” internacionals, així com turistes atrets per agències de viatges que combinaran “sol, platja i l’eclipsi”. De cara a animar les inscripcions del curs que es viurà a Ràfels entre els dies 21 i 23 de novembre, els 10 primers participants tindran un preu reduït de 295 euros. Els interessats es poden inscriure a través de les pàgines web jcpeguero.com i teoriadelcolor.es, i la inscripció inclou filtres solars així com unes ulleres per a seguir l’eclipsi. Gràcies a este taller, els amants de la imatge aprendran tècniques per a fotografiar el cosmos i també la nit.

Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Juan Carlos Peguero en relació amb el taller de fotografia astronòmica prevista per a novembre a Ràfels:

RUBÉN LOMBARTE
Mitjans