El ‘Ball del Poll’ de Torredarques corona Alex Gisbert i Laura Plana en una jornada de germanor i tradició
Les restriccions per la grip aviària van obligar ha substituïr el tradicional premi d'un pollastre viu per un gall i un poll de peluix
Torredarques va tornar a omplir-se de vida este cap de setmana amb la celebració del tradicional Ball del Poll, una de les cites més estimades del calendari festiu local. Els grans protagonistes de la jornada van ser Alex Gisbert, guanyador de la categoria infantil, i Laura Plana, premiada en la categoria d’adults, que van convèncer el jurat amb els seus passos més originals i el bon humor que sempre acompanya esta festa.
Enguany, la celebració va estar marcada per les mesures preventives decretades pel Govern d’Aragó davant la grip aviària. En conseqüència, els vencedors no es van endur el tradicional pollastre viu, sinó un gall i un poll de peluix, una alternativa simbòlica que va ser ben rebuda pel públic. Ana Plana i Merche Ferrer, membres de l’Associació Cultural Monegrell, organitzadora de la jornada, explicaven que “les tradicions s’han d’adaptar als temps, i la gent s’ho ha pres amb molt bon humor”.
Però el dia del Ball del Poll és molt més que este acte. Durant tot el dissabte, al poble es va programar una sortida a la muntanya, un dinar popular i molta música. La jornada va començar amb una excursió popular pel terme de Torredarques, una ruta curta, però molt participativa que va reunir veïns de totes les edats. “Hem tingut un dia esplèndid, amb molta gent i bon ambient. Tant menuts com grans han disfrutat moltíssim”, destacaven des de l’organització. A més, els caminants van tindre la sorpresa de trobar bolets durant el recorregut. Després, el dinar de germanor va congregar prop de 190 persones, una xifra que va creixent amb els anys.
A la tarda, la plaça del poble es va omplir per viure el moment més esperat: el Ball del Poll, amenitzat per una parella de dolçainer i tabal vinguda de la província de Castelló. Els balladors van demostrar empenta i alegria davant d’un jurat vestit de negre amb capa i barret, com mana la tradició. “És una imatge que mantenim. Hi ha gent del poble que encara conserva les capes i és una manera de poder seguir la tradició de quan van començar en el Ball del Poll”, explicaven Ana Plana i Merche Ferrer. Enguany el jurat estava conformat per Mari Carmen Soler, alcaldessa de Mirambell i diputada a les Corts d’Aragó i de la corporació local, l’alcalde Luis Lasmarías i el regidor Cesar Segura.
Després del ball, la música no va parar. El DJ de Mont-roig, un grup de versions de rock dels 80 i 90 i una discomòbil van allargar la festa fins ben entrada la nit, en un ambient animat que va unir generacions. Tal com apuntaven des de l’organització, “conservem les tradicions, però també hem adaptar-nos als nous temps i pensar des dels més grans als més menuts”.
Amb 28 edicions des de la seua recuperació, el Ball del Poll s’ha consolidat com una cita imprescindible per als torredarquins, que cada any l’esperen amb il·lusió este dia per retrobar-se, ballar i, per què no, intentar guanyar un pollastre, encara que siga de peluix.
Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Ana Plana i Merche Ferrer, veïnes de Torredarques, sobre la festa del Ball del Poll, i que és una tradició que celebre més de 25 anys des de la seua recuperació:




















