La desocupació es dispare el Matarranya i trenque una dinàmica de 10 mesos consecutius baixant
En l'últim mes, s'ha passat de 167 a 178 desocupats, i els registres tornen als nivells d'abans de l'estiu. L'atur es manté a nivell autonòmic i continue per davall dels 50.000 veïns sense faena
La desocupació a l’Aragó corresponent al mes de novembre ha patit un petit retrocés en relació al mes precedent. Ho ha fet en un total de 57 veïns, i que en valors percentuals supose un escàs 0,12 per cent. En estos moments, tal com destaque el Servei Públic d’Ocupació Estatal, l’Aragó sume un total de 48.422 veïns desocupats. Una tendència que s’ha comportat de manera més atenuada que al conjunt d’Espanya, on la desocupació ha descendit en un 0,77 per cent respecte al mes d’octubre. Sobre el comportament de l’atur i l’anàlisi de les dades autonòmiques es va referir Javier Martínez, que és el director general de Política Econòmica del Govern d’Aragó, qui va recalcar que “novembre ha estat un bon mes. Continue baixant la desocupació en un mes on la norma sol ser la contrària, i això confirme la força del nostre mercat laboral, amb un desembre que arribe amb força”. Martínez també va parlar de l’evolució interanual de la desocupació, on s’aprecie un retrocés d’estes xifres superiors al 5 per cent. Si ens fixem en les dades per províncies, allí on millor s’ha comportat l’atur este últim mes és a Saragossa, on la desocupació ha baixat en un 0,31 per cent, que és tradueix en 117 persones. A Osca, la caiguda ha estat inapreciable, retrocedint un 0,08 per cent (5 persones). A la nostra província, en canvi, s’ha vist un augment de la desocupació en 65 persones, i que s’ha traduït en un augment del 1,58 per cent.
Si ens centrem en el Matarranya, la desocupació ha patit un comportament diferent a l’Aragó, trencant una ratxa de 10 mesos consecutius millorant les seues xifres. De fet, la desocupació comarcal ha passat de 167 a 178 veïns, de manera que puge en 11 persones. Tot i això, les xifres són millors que fa exactament un any, quan al mes de novembre del 2024 al Matarranya teníem 194 desocupats. Si ens fixem en sectors productius, en l’últim mes la desocupació només ha crescut en sector serveis. Ho ha fet en 16 persones, passant de 115 a 131 desocupats. La llista de gent sense faena abans manté els mateixos registres que a l’octubre (un total de 8), mentre que la desocupació cau en construcció (-1), indústria (-2) i agricultura (-2). Per sexe, creix la desocupació entre els hòmens (+2), però ho fa especialment entre les dones (+9).
Si fem una comparativa dels últims mesos poble a poble, observarem que només hi ha dos poblacions al Matarranya que en el mes de novembre tenen més desocupats que a primers d’any. Es tracte de Pena-roja, que va començar el 2025 amb 4 desocupats i en estos moments n’acumule 9 (+5), així com la Vall del Tormo, que a primers d’any tenia 11 veïns sense faena i en estos moments en té 14 (+3). Per la seua part, a Arenys de Lledó hi ha exactament els mateixos desocupats ara que al mes de gener: un total de 3 veïns. La mateixa circumstància tenim a la Freixneda, que en estos moments té 12 desocupats, exactament els mateixos que tenia quan s’estrenava l’any. Els altres 14 municipis han viscut com la desocupació ha anat retrocedint este 2025. En números absoluts destaque Vall-de-roures, que tot i viure un increment de la despoblació este novembre, en estos moments té 43 aturats, quan a primers d’any en tenia 55 (-12). A continuació apareixen un munt de municipis que han vist caure la desocupació en 5 veïns este 2025. Es tracte de Calaceit (ara en té 16), Queretes (16 també) i Massalió (uns altres 16). En els últims 10 mesos, la desocupació de Beseit ha caigut en 4 veïns, mentre que a Torredarques ho ha fet en 3, i la Torre del Compte ha vist caure la desocupació en 2 veïns. En els municipis restants, que són Fontdespatla, Fórnols, Lledó, Mont-roig, la Portellada, Ràfels i Valljunquera, la desocupació ha caigut en un veí al llarg d’este 2025.
A Mont-roig, en estos moments, hi ha plena ocupació.


