Logotips d'organismes oficials

Valljunquera professionalitze el servei de neteja a domicili

Allò que va nàixer com un programa pilot s'ha convertit en una prestació de serveis permanent. Actualment, s'atén a 23 famílies i té contractades dos persones

L'alcaldessa de Valljunquera (dreta) amb una usuària beneficiària d'este servei. Foto: NDM

L’ajuntament de Valljunquera ha consolidat un pioner servei municipal de neteja a domicili que s’ha convertit en un model de gestió per al món rural. Esta iniciativa va nàixer l’any 2024 com una prova pilot finançada pel programa JOVEM del Govern d’Aragó, amb la finalitat de resoldre la falta de serveis assistencials en municipis menuts. Després d’un any de funcionament, el consistori va acordar transformar este pilot en una prestació permanent, que es va traduir en la contractació de dos persones de la població. Gràcies a este servei, que està obert a tots els veïns del municipi, no només es preste eixa atenció de neteja de les cases, sinó que al mateix temps facilite l’estabilització de les persones grans i la gent depenent al seu lloc d’origen, evitant d’esta manera un trasllat prematur a centres residencials. Amb un preu assequible de 12 euros l’hora i una gestió directa des de l’administració local, el projecte ha cobert una demanda que fins ara quedava desatesa per les línies d’assistència oficial, demostrant també que la proximitat que aporten els ajuntaments és clau per a detectar i resoldre necessitats reals dels veïns, fomentant alhora ocupació, conciliació i regulació laboral.

L’alcaldessa de Valljunquera és Susana Traver, i va destacar que el projecte va sorgir en detectar que “sobretot la població més gran i les famílies amb discapacitat es veien molt faltats de serveis dins del món rural”. Segons Traver, la transformació del programa pilot en un servei permanent no ha estat gens fàcil, però els resultats estan molt clars. “Penso que ha sigut un èxit i hem de seguir endavant”, va considerar. Actualment, el servei de neteja atén 23 famílies, 17 de les quals obtenen algun tipus de bonificació. “Vam acordar que el cost real seria de 12 euros l’hora, però bonifiquem amb 3 euros els jubilats i persones amb una discapacitat de més del 33 per cent”, va detallar l’alcaldessa. Esta bonificació és assumida de manera íntegra per les arques municipals, amb un cost anual del servei d’uns 6.500 euros entre les bonificacions, la cobertura de les vacances del personal i les possibles baixes. Susana Traver va destacar també la vessant laboral d’esta acció, subratllant que s’ha aconseguit regularitzar una activitat que sovint es fa d’una manera informal. Al mateix temps, l’alcaldessa va recordar que, si bé els serveis públics solen ser econòmicament deficitaris, “socialment són tot el contrari”.

De cara al futur, la intenció del govern local és que esta prestació s’arrele al municipi com un servei més, comparable a la biblioteca o l’escola infantil, estabilitzant les places de les treballadores. A la vegada, Traver va reconèixer que el camí per a crear este servei no ha estat senzilla a causa de la burocràcia i la necessitat de diferenciar-ho de l’atenció a domicili que presten altres administracions superiors. “Vam haver d’aclarir que és un servei exclusiu de neteja i no una assistència social pura, per no solapar competències”. L’alcaldessa va recalcar que el projecte seria perfectament exportable a altres municipis. “La major dificultat va ser quadrar els horaris entre els usuaris. Vam donar als usuaris la capacitat de triar hora, i resoldre ha estat, i en diferència, el més difícil”. Tot i això, la satisfacció és alta. El servei té ara mateix llista d’espera. D’aquí que no descarten, a llarg temps, generar tres o quatre llocs de faena permanents per a prestar el servei.

Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Susana Traver, l’alcaldessa de Valljunquera, en relació amb el servei de neteja a domicili, amb 23 famílies ateses, llista d’espera, i una jornada i mitja laboral contractada:

RUBÉN LOMBARTE
Mitjans