El procés d’escolarització per al pròxim curs a l’Aragó se celebrarà del 16 al 22 d’abril
L'executiu aposte per la intel·ligència artificial en les places fora de termini i avance la matrícula a les escoles infantils
El departament d’Educació del Govern d’Aragó ha fixat de forma oficial el calendari per a l’escolarització del curs 2026-2027, i que permetrà a les famílies sol·licitar plaça entre el 16 i el 22 d’abril. Precisament, el director general de Planificació del Govern d’Aragó, Luis Mallada, ha presentat esta setmana les xifres d’alumnes que s’incorporaran al primer curs d’infantil, i que seran un total de 8.699 xiquets a tota la geografia aragonesa. Uns registres que suposen una caiguda de 316 xiquets i xiquetes en relació a l’any precedent. Per demarcacions, Saragossa és la província que registre la major demanda de places, per damunt de les 6.400, mentre que a Terol s’incorporaran un total de 860 nous alumnes. El procés d’escolarització es mantindrà íntegrament de manera telemàtica a través del portal del Govern d’Aragó, el qual s’activarà la setmana que ve per a consultar places vacants i tota la normativa. L’executiu ha defensat la continuïtat del model per anelles de proximitat lineal i zona única que es va implementar “amb èxit” en els processos de matrícula anteriors.
Com a principals novetats per a este procés, tal com va recordar Mallada en roda de premsa, l’administració ha introduït alguns canvis en l’adscripció de les escoles infantils de la DGA i també ha fet una aposta tecnològica per a la gestió de places que queden fora de termini. Mallada va parlar de la posada en marxa d’una aplicació basada en intel·ligència artificial (IA) per a agilitzar les sol·licituds sobrevingudes a partir del mes de maig. Segons va manifestar el director general de Planificació, esta ferramenta ha estat testada durant l’últim semestre i pretén donar més certesa i més rapidesa a les famílies que necessiten una plaça una vegada s’ha tancat el període ordinari. Paral·lelament, des d’Educació van explicar que s’ha avançat el procés de matriculació per als alumnes de 3 anys procedent de les escoles infantils rurals, una mesura que ja han utilitzat el 20 per cent de les famílies potencials. Tanmateix, des del Govern d’Aragó van llançar un missatge de tranquil·litat, assegurant que la planificació és sòlida i que cap xiquet es quedarà sense plaça escolar.
FAPAR qüestiona la transparència i l’ús de la IA
Paral·lelament, la Federació d’Associacions de Famílies de l’Aragó (la FAPAR) ha rebut estes novetats amb un marcat escepticisme, denunciant especialment la manca de transparència en les modificacions del calendari. L’entitat va recordar que van saber de l’avançament de matrícula per a les escoles infantils a través del Butlletí Oficial de l’Aragó, sense que esta qüestió es tractés prèviament a les Comissions d’Escolarització, els òrgans legals encarregats de vetllar pel procés. Respecte a la introducció de la intel·ligència artificial, FAPAR ha advertit a través d’un comunicat del “perill” de substituir el factor humà en situacions de vulnerabilitat o necessitats especials que requereixen sensibilitat i una correcta interpretació de la norma. Des de la federació entenen que la gestió de places no és un simple tràmit administratiu i qüestionen si l’ús d’algoritmes és una ferramenta real de millora o una manera d’evadir responsabilitats davant possibles errors de planificació per part d’Educació que puguen sorgir durant el procés.


