Teruel Existe denuncie que ni la presumpta corrupció investigada por la UCO frene l’especulació eòlica
El portaveu del moviment ciutadà, Ernesto Romeo, a les portes de la Subdelegació del Govern. Foto: moviment ciutadà Teruel Existe
El grup d’Energia i Medi Ambient del moviment ciutadà Teruel Existe ha presentat al·legacions als projectes eòlics de Green Capital que afecten el Matarranya i les ha posat a disposició de la ciutadania a través del web de l’entitat. El portaveu del grup, Ernesto Romeo, va concretar que resulte “sorprenent i inacceptable” que estos projectes tornen a plantejar-se després que hagueren estat qüestionats, tant per l’impacte ambiental com per les diligències obertes arran de la investigació que va obrir la UCO. Romeo recorde que l’agost del 2021 Green Capital va sotmetre a informació pública un projecte amb quatre parcs eòlics i 84 aerogeneradors, mentre que només quatre mesos després Forestalia en va presentar un altre amb set parcs i 63 aerogeneradors, més de la meitat dels quals coincidien amb els emplaçaments de l’altra empresa. Sorprenentment, i segons Teruel Existe, l’avaluació ambiental del projecte de Forestalia es va tramitar molt més ràpid, tot i tindre major dimensió territorial, i va acabar obtenint una Declaració d’Impacte Ambiental favorable.
El moviment va recordar que este projecte va ser aprovat pel subdirector d’Avaluació Ambiental, Eugenio Domínguez, de qui la UCOMA hauria revelat un presumpte cobrament de més de 5 milions d’euros pels seus serveis. Davant dels fets que s’investiguen, Teruel Existe ja va denunciar que l’administració no hauria d’haver admès a tràmit un projecte sobre un espai on ja n’hi havia un altre en curs. I ara, recorden des del moviment ciutadà, s’hi afegeix Repsol, que ha adquirit estos parcs energètics, els quals, tot i tindre la connexió elèctrica caducada, tenen la voluntat de destinar-los a un “suposat autoconsum industrial vinculat” a centres de dades. Per a Teruel Existe, és incomprensible que uns projectes que poden estar vinculats a una presumpta trama de corrupció continuen generant operacions empresarials. “Aquí es fan coses que ningú imagine ni haurien de permetre, com si fos una república bananera en lloc d’una democràcia”, va afegir Romeo, que reclame que els fets investigats tinguen conseqüències en la tramitació administrativa dels projectes.
Teruel Existe també ha denunciat diferents deficiències ambientals en el projecte de Forestalia. Segons l’entitat, tres dels parcs i la línia d’evacuació afecten àrees de recuperació d’espècies amenaçades i zones crítiques per a les aus estepàries, i recorde que l’estudi d’avifauna es va elaborar en menys d’un any, incomplint el termini legal. El moviment ciutadà també va denunciar que no existeix una avaluació de les repercussions sobre la Xarxa Natura 2000, tot i la proximitat amb la ZEPA Matarranya-Aiguabarreig i la ZEC Riu Matarranya, com que s’ocupen corredors biològics d’alt valor ecològic i que no hi ha estudis arqueològics ni paleontològics de les zones afectades. Fent al·lusió a Forestalia, va explicar que 29 dels 63 aerogeneradors previstos s’ubiquen sobre superfície forestal, i el moviment va criticar que els set parcs foren avaluats per separat i no com un únic projecte, tot i els seus impactes acumulatius. Des de Teruel Existe van lamentar que tot i estes objeccions, Forestalia va obtindre la DIA favorable.
Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Ernesto Romeo, en relació a la denúncia que ha fet el moviment ciutadà Teruel Existe, i que creu que estan convertint la província en terra de sacrifici energètic:


