Logotips d'organismes oficials

Els bombers forestals protesten a Alcanyís per un dispositiu modern i actualitzat

Treballadors de les brigades del Baix Aragó es concentren davant la plaça Major i recullen firmes que traslladaran al Justícia d'Aragó

Bombers forestals de diferents quadrilles del Baix Aragó, en l'acció convocada a Alcanyís. Foto: M. Navarro / Diario de Teruel

Els bombers forestals de l’Aragó han començat avui dimarts una vaga indefinida amb diferents accions reivindicatives arreu del territori. A Alcanyís, la protesta s’ha traslladat a la plaça Major, on s’han concentrat treballadors de les brigades forestals de Vall-de-roures, Mont-roig, Alcanyís, Maella i Alcorisa. Durant l’acte també s’han recollit firmes de suport entre la ciutadania, que els convocants preveuen traslladar al Justícia d’Aragó. La jornada ha servit per a visibilitzar unes reivindicacions que passen per ampliar les plantilles de prevenció i extinció forestal i millorar les condicions salarials i laborals dels brigadistes, així com reforçar els recursos en prevenció i en extinció d’incendis forestals. Ricardo Marzo, que és el president del comitè provincial dels Bombers Forestals i veí de Valljunquera, ha valorat de forma positiva la resposta ciutadana a la concentració convocada a la capital del Baix Aragó, especialment per part de persones molt vinculades al medi rural. Segons ha concretat, molts veïns “entenen la nostra causa” perquè han viscut els incendis de prop i han pogut conèixer directament la faena que desenvolupen els efectius forestals.

En una entrevista concedida a matarranya.media, Marzo ha explicat que les reivindicacions no són una conseqüència directa de la situació viscuda este estiu, sinó que són demandes que s’arrosseguen des de fa anys. “Este estiu ha segut la gota que ha fet vessar el got”, ha dit el representant dels treballadors, qui reclame que el dispositiu s’hauria d’adaptar a la realitat, i que no és altra que els grans incendis forestals són cada vegada més habituals. En este sentit, considere que el dispositiu aragonès “s’ha quedat obsolet” i que està “molt per davall d’allò que exigeixen els grans incendis forestals d’avui dia”. Entre les principals limitacions, Marzo ha fet menció a la falta d’efectius i unes quadrilles forestals que, segons ha denunciat, han estat incompletes durant tot l’estiu. Una situació en precari que obligue els treballadors disponibles a assumir les baixes o places sense cobrir, incrementant la càrrega de treball. “No es treballe igual” amb cinc efectius que amb quatre, tres o fins i tot dos, denuncie Marzo, qui creu que cada brigada hauria de tindre 10 persones per assegurar la rotació, els descansos i unes condicions mínimes de seguretat.

La convocatòria de vaga indefinida arribe després que l’acte de conciliació entre els representants dels treballadors, Sarga i el Govern d’Aragó acabés sense acord. Marzo ha qualificat de “menyspreu a l’operatiu” el paper de l’administració durant la trobada, ja que, segons ha detallat, la DGA hi va enviar un tècnic i un advocat “que no tenia ni potestat ni opinió ni vot” i que els va traslladar que “no era moment” de negociar les reivindicacions. “El moment és ara. L’incendi és ara i l’alerta és ara”, ha remarcat el president del comitè provincial, qui assegure que els treballadors continuen disposats a seure amb l’administració per a buscar una solució. Les accions de protesta que han començat avui queden condicionades pels serveis mínims del 100% que s’han fixat, una mesura que Marzo considere “abusiva” perquè dificulte el dret de vaga dels treballadors i la participació en accions reivindicatives. Tot i això, el col·lectiu preveu mantindre concentracions de menor format i actes reivindicatius prop dels seus centres de treball, de tal forma que els efectius que estiguen de guàrdia puguen assistir a les protestes i respondre davant qualsevol emergència.

Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Ricardo Marzo, president del comitè provincial dels Bombers Forestals, en relació a la vaga indefinida que han començat avui els professionals d’extinció:

Recollida de firmes a la plaça Major d’Alcanyís, este matí. Foto: M. Navarro

 

Mitjans