3.000 persones a la ‘Fira dels Bolets’ i les jornades micològiques
Beseit ha viscut un cap de setmana de gastronomia, bon ambient, divulgació i tradició al voltant dels bolets
Beseit ha celebrat este passat cap de setmana la seua 29a edició del ‘Dia dels Bolets’ i la 27a de les jornades micològiques. Una trobada ja consolidada en el calendari de Beseit que ha reunit unes 3.000 persones entre veïns i visitants. Xerrades, paradetes i propostes gastronòmiques, en una cita que, any rere any, s’ha convertit en un referent tant per al municipi com per a tota la província de Terol.
L’alcaldessa de Terol, Emma Buj, va assistir-hi, i afirmava que “és una de les fires més antigues de la província i ha obert camí, moltes altres fires es fixen en este municipi”, i va afegir que “els bolets és una de les senyes d’identitat del Matarranya i és molt important perquè esta fira ajuda a fer marca Matarranya i, per tant, de Terol.”
La programació va incloure activitats per a tota la família, com una gimcana, a més de xerrades dedicades a la micologia. Però, sens dubte, un dels principals reclams va tornar a ser la degustació de tapes. Des d’Amics dels Bolets, l’associació encarregada de l’organització, fan un balanç positiu de la participació, tant en les activitats divulgatives com en el conjunt de la fira. “Estem molt contents, l’afluència ha estat molt bona”, afirmava Iñaki Urquizu, president de l’associació. Es calcula que al voltant de les 3.000 persones han passat per Beseit, la fira amb els seus 45 estands, les xerrades i a degustar les tapes.
D’altra banda, la falta de pluges ha condicionat la disponibilitat de bolets i, amb això, l’elaboració de les tapes. Si dissabte es van poder oferir quatre varietats, el diumenge la proposta va haver de reduir-se a tres. Així i tot, la degustació gastronòmica “està pensada de manera que es faci un recorregut per tota la fira” i parant en cadascun dels estands.
De totes maneres, des de l’Ajuntament de Beseit destaquen el valor cultural i turístic d’esta celebració, destacant i agraint la participació de bona part del municipi. “És un dels dies més importants de l’any juntament amb les festes patronals”, destacava Juan Enrique Celma, alcalde de la localitat, afegint que “estem molt agraïts als estands, a l’associació i a tots els que han col·laborat en esta festa”.
Amb tot, la fira ha tornat a omplir els carrers de Beseit de visitants, paradetes i activitat en una edició que deixa bones sensacions i que obre la porta a una data especial: l’any vinent, el ‘Dia dels Bolets’ complirà 30 edicions, tres dècades de tradició micològica i gastronòmica en Beseit.
L’assistència a les xerrades de micologia creix cada edició
Una de les parts més importants de les Jornades micològiques i el ‘Dia dels Bolets’ de Beseit és, sens dubte, la part divulgativa. És per això que des de l’Associació Amics del Bolets es van organitzar diferents xerrades entorn de la micologia.
El dissabte al matí, la gent interessada va poder aprendre a ‘Cocinar setas: Tratamiento y precauciones’, una xerrada impartida per María Luisa Deu Casat, sòcia del Grup Micològic Cesaraugusta de Saragossa. A esta ponència, van assistir una trentena de persones.
La xerrada ‘Setas comestibles del entorno de Beceite’ la va impartir Luis Tabera, membre de la Societat Micològica i Botànica de Getxo (Bizkaia), qui va ensenyar als assistents les possibles confusions amb els bolets tant a Beseit com per tota la comarca del Matarranya. Una altra de les xerrades va ser ‘Otoño. Comparativa de setas autorizadas con similares tóxicas y no tóxicas en Aragón’, per Ángel Leiva Portal. Soci fundador Grup Micològic Cesaraugusta de Saragossa.
Les tres ponències van comptar amb una gran assistència, de fet, Iñaki Urquizu, president de l’Associació Amics dels Bolets, comentava que “estem molt contents amb la participació, cada any l’afluència de la gent a les xerrades és més massiva”. Urkizu destaca que un dels grans objectius de les jornades “és oferir, divulgació sobre la micologia i que la gent aprenga que no sols tenim les quatre espècies típiques que se solen recollir per aquí, sinó que s’interessen i tafanegen sobre altres espècies diferents que no tenim en el nostre territori”.
Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Emma Buj, líder del Partit Popular per la província i alcaldessa de Terol, en el marc del ‘Dia dels Bolets’ que es va viure a Beseit:
Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Juan Enrique Celma, alcalde de Beseit, en el marc del ‘Dia dels Bolets’ que es va viure al poble diumenge:
Aquí pots escoltar l’entrevista que li hem fet a Iñaki Urquizu, regidor de Turisme a Beseit i president de l’associació ‘Amics dels Bolets’, en el marc del ‘Dia dels Bolets’ que es va viure a Beseit:
- Foto: cedida
Foto: Isabel Aparicio
- Secció: Societat
- Tema: dia dels bolets · fira · jornades micològiques

























